• Italiano
  • English

menu

ATENEO DI QUALITÀ ACCREDITATO ANVUR - FASCIA A

Study skills: English for Academic Purposes

Logo SDIA

home SDIA

Responsabile Didattico: Prof. Sandro Longo (direttore SDIA) / CEL: Dott.a Anila Scott-Monkhouse

Crediti: 4 CFU con la frequenza di almeno 75% del corso e valutazione positiva (valutazione “in itinere” della partecipazione attiva dello studente e del livello di apprendimento); 4 CFU con la frequenza di almeno 9 lezioni e lo svolgimento puntuale degli assignments; 0 CFU con frequenza di meno di 9 lezioni e/o mancato svolgimento degli assignments.

Calendario delle lezioni: da mercoledì 23 febbraio 2022 a venerdì 1° aprile 2022

Orario: mercoledì e venerdì ore 9.30-12.30

Sede e modalità di svolgimento: il corso è previsto in modalità ibrida (prevalentemente in presenza in aula da stabilirsi, con una parte da svolgersi online; ulteriori dettagli forniti in seguito)

Short course description

The course is aimed at students whose first language is not English and who have reached a minimum B2 level of the CEFR since the activities carried out in class, based on a brief needs analysis, require students to be independent users of the language.

The course offers tuition in English for Academic Purposes, i.e. during the twelve 3-hour sessions students will develop and practise their study skills in English through a ‘learn-by-doing’ approach. They will therefore be actively involved in carrying out tasks usually associated with academic assignments, such as listening to lectures/presentations and taking notes, writing a short paper from notes, skimming and scanning, reading and writing a summary/abstract/report, designing a poster, preparing and delivering a presentation, describing processes, verbalising data, commenting on graphs, drafting their CV, etc. There will also be occasional reference to international certificates.

Syllabus

Informazioni generali

Il corso viene tenuto interamente in lingua Inglese e presuppone una conoscenza iniziale di livello B2 (anche non certificato), necessario per poter svolgere le attività previste.

Coloro che nelle prime lezioni mostreranno una padronanza insufficiente della lingua rispetto al livello del corso verranno indirizzati al Corso di Lingua Inglese di livello B2 che si svolgerà nel 2° semestre con calendario da comunicare.

Gli studenti possono verificare autonomamente il proprio livello svolgendo il test a uno dei link seguenti:

https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/general-english/

https://learnenglish.britishcouncil.org/online-english-level-test

Il test, da svolgersi senza l’ausilio di dizionari e/o testi di grammatica, dovrebbe durare circa 15-20 minuti.

Iscrizioni

Il corso è rivolto agli allievi dei dottorati afferenti alla SDIA del XXXVI e XXXVII ciclo. Per verificare che il numero di partecipanti sia compatibile con l’organizzazione del corso, l’ammissione al corso richiede una preventiva iscrizione.

Gli allievi interessati a frequentare il corso devono iscriversi al seguente link:

https://forms.gle/TGirRHxquemBsRNYA

entro il 31 Gennaio 2022. Prima dell’inizio del corso verrà data agli interessati la conferma dell’ammissione.

Nota

La valutazione positiva dello studente a seguito della frequenza del corso “Study skills” non dà titolo al rilascio di certificazioni di competenza linguistica.

La SDIA riconoscerà i crediti come indicato in questa locandina. Tutti gli esiti saranno comunicati a fine corso al direttore della SDIA, che li invierà ai coordinatori e al Collegio Docenti.

Course description in detail

Aims and Objectives

Raise awareness towards the features which characterize academic written and spoken texts in English, and develop the ability to transfer language competencies from receptive to productive skills.
Develop study skills in English through a ‘learn-by-doing’ approach, i.e. by carrying out tasks usually associated with academic assignments.  

Methodology and assessment

Interactive classes with the use of multimedia and authentic materials. Active student participation with production of materials and completion of assignments.
Flipped classroom, task-based learning, peer teaching, cooperative learning, use of multimodal teaching aids and activities.
Continuous assessment based on work carried out both inside and outside the classroom.

Use of English (if and when necessary)

Articles
Countable and uncountable nouns
Irregular plurals
‘False friends’
Affixation (prefixes and suffixes)
Compound nouns
Noun groups / possessive ‘s (genitive) / noun + of
Reporting verbs and indirect speech
Dangling participles
Conditionals
Modals
Passive voice
Tenses in the different sections of specialised literature
Discourse markers (linkers and connectors)
Pronouns (anaphoric and cataphoric reference)
Relative clauses (identifying and non-identifying)
Word order (at phrase, clause and sentence level)
Register and style

Functions

Introducing a topic
Concluding and summarising
Referring to and commenting on visuals
Giving definitions
Describing processes
Hedging vs Expressing commitment
Making predictions
Expressing deductions
Drawing conclusions

Reading and Writing skills

Analysis of authentic materials
Formal correspondence
CV
Abstracts
Introduction, conclusion, and main body of research papers
Posters
Description of projects, processes, equipment, etc.

Speaking and Listening skills

Describing research interests, projects, processes
Giving instructions
Recognising and using rhetorical questions
Explaining details
Providing examples
Asking and dealing with questions
Rephrasing

Soft/Cross-curricular skills
21st century skills (4Cs)

Critical thinking skills
Public speaking
Autonomous/Independent work vs team work
Digital literacy
Scientific reasoning
Emotional and social intelligences

Pubblicato Martedì, 16 Novembre, 2021 - 07:30 | ultima modifica Martedì, 16 Novembre, 2021 - 10:40